Search SYABAS  
Home » Media »

Media :: Press Release

SYABAS SERAH PELAN KESIAPSIAGAAN & OPERASI TUNGGU SEDIA KEPADA PIHAK BERKUASA DAN WAKIL RAKYAT SEPANJANG MUSIM PERAYAAN AIDILFITRI 2014
 

SIARAN SEGERA

25 JULAI 2014

 

SYABAS SERAH PELAN KESIAPSIAGAAN & OPERASI TUNGGU SEDIA KEPADA PIHAK BERKUASA DAN WAKIL RAKYAT

SEPANJANG MUSIM PERAYAAN AIDILFITRI 2014

 

Kuala Lumpur – Sebagai persediaan bagi menghadapi musim perayaan khususnya Hari Raya Aidilfitri,  Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) menyediakan pelan kesiapsiagaan dan operasi tunggu sedia bagi tempoh sembilan (9) hari bermula 27 Julai ini sehingga 4 Ogos depan  untuk dilaksanakan bagi memastikan bekalan air terawat tidak terjejas sepanjang tempoh berkenaan.

 

Pelan itu sebagai panduan dan rujukan kepada pihak-pihak yang terlibat dalam perkhidmatan pembekalan dan pengagihan air terawat sekiranya berlaku sebarang gangguan bekalan air tidak berjadual atau kecemasan di Negeri Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya sepanjang musim perayaan ini.

 

Bagi memastikan pelan ini dapat dilaksanakan dengan lancar dan teratur, SYABAS telah menyerahkan Pelan Kesiapsiagaan & Operasi Tunggu Sedia Menghadapi Musim Cuti Perayaan Hari Raya Aidilfitri 2014 (OPS SYABAS AIDILFITRI 2014) dari 27 Julai 2014 sehingga 4 Ogos 2014 kepada Kerajaan Negeri Selangor, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN), Kementerian Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar (KWPKB), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK); Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT); Kementerian Pengangkutan Malaysia, Kementerian Sumber Manusia, Polis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (BOMBA), semua Pejabat Daerah dan Pihak Berkuasa Tempatan di Negeri Selangor, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri  di Selangor dan Kuala Lumpur.

 

Pelan Kesiapsiagaan dan Operasi Tunggu Sedia ini mengandungi perincian berikut:

 

  1.  Kesiapsiagaan Jawatankuasa Pelan Tindakan Kecemasan [ERP]
  2.  Kesiapsiagaan Pegawai Utama / Kakitangan SYABAS
  3.  Kesiapsiagaan Pegawai Utama Syarikat Operator Loji
  4.  Kesiapsiagaan Bahan Sokongan Penurapan Jalan (Bekalan ’Coldmix’)
  5.  Kesiapsiagaan Permit Bagi Kerja-Kerja Senggaraan & Kecemasan
  6.  Kesiapsiagaan Kontraktor Panel
  7.  Kesiapsiagaan Logistik / Bekalan Kecemasan
  8.  Saluran Komunikasi
  9.  Maklumat Pihak Ketiga
  10.  Kerja-Kerja Pemantauan Kolam & Senggaraan Sistem Bekalan Air
  11.  Carta Alir Pelan Tindakan Kecemasan [ERP]

 

Antara langkah SYABAS bagi memastikan kesinambungan pengurusan bekalan air terawat sepanjang tempoh perayaan Hari Raya Aidilfitri nanti  adalah seperti berikut:

 

  • Kakitangan Bertugas

Sepanjang tempoh cuti perayaan Hari Raya Aidilfitri, terdapat kakitangan terus bertugas mengikut jadual di Ibu Pejabat dan semua pejabat SYABAS Wilayah khususnya yang terlibat dalam operasi harian.

  • Tindakan  Terhadap Kes Paip Pecah dan Paip Bocor

Senarai kontraktor tunggu sedia sepanjang perayaan supaya kejadian paip pecah atau bocor dapat dibaiki segera, mengikut Piagam Pelanggan SYABAS.

 

  • Pemantauan Berterusan Paras Tangki dan Kolam Air

Pemantauan berterusan paras kolam air SYABAS secara 24 jam menggunakan sistem telemetri dan SCADA di Pusat Kawalan Operasi dan pemeriksaan serta  rondaan semua tangki/kolam air setiap hari. Ini bagi memastikan paras simpanan air sentiasa stabil dan tiada sebarang limpahan berlaku disebabkan penggunaan air yang berkurangan semasa cuti musim perayaan terutamanya di kawasan bandar.

 

  • Pemantauan Berterusan Setiap Rumah Pam

Pemantauan berterusan operasi rumah pam oleh Operator Pam terutama selepas hujan dan kilat agar tindakan segera dapat diambil sekiranya berlaku kejadian ‘trip’ atau sistem rumah pam gagal beroperasi sepenuhnya.

 

  • Tangki Air Statik dan Lori Tangki Air

Sejumlah 627 tangki air statik dan 66 lori tangki air dalam keadaan siap sedia untuk digerakkan serta-merta sekiranya diperlukan semasa gangguan bekalan air tidak berjadual berlaku bagi bantuan air kecemasan.

 

 

  • Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) – Pusat Interaksi Pengguna

 Beroperasi 24 jam sehari sebagai pusat interaksi dengan pengguna untuk pelbagai urusan berkenaan bekalan air terawat melalui talian bebas tol PUSPEL iaitu atau SMS ke 39222 dengan menaip: PUSPEL<jarak><maklumbalas/aduan/pertanyaan> supaya tindakan segera dapat diambil oleh pihak SYABAS.

 

Bagaimanapun, semasa berlakunya gangguan bekalan air tidak berjadual berskala besar, pihak SYABAS menjangkakan pengguna mungkin menghadapi kesukaran menghubungi PUSPEL. Pengguna  diminta bersabar jika terpaksa menunggu lebih lama sedikit sebelum panggilan dijawab. Justeru, pengguna disarankan menggunakan saluran alternatif seperti penggunaan twitter” SYABAS dengan menaip ‘follow @puspel’ di  laman web masing-masing dan “Facebook” SYABAS dengan menaip ‘puspel’ atau ‘puspel syabas’ bagi membuat sebarang aduan.

 

 

Dalam pada itu, pihak SYABAS amat mengharapkan kerjasama pengguna agar menggunakan  air dengan penuh berhemah. Antara tips yang boleh diamalkan sepanjang musim perayaan nanti adalah seperti berikut:

 

  • Pastikan semua pili air ditutup dengan sempurna sebelum pulang ke kampung halaman atau keluar rumah untuk bercuti dalam masa yang panjang. Pengguna juga boleh terus menutup paip utama air masuk yang terletak di meter air premis masing-masing kerana ia lebih selamat bagi mengelakkan berlaku sebarang pembaziran air.
  • Melakukan pemeriksaan kebocoran paip dalam premis kerana banyak kes kebocoran yang berlaku tidak dapat dilihat atau limpahan di tangki air di bumbung. Baca meter air sebelum dan selepas dua jam semasa air tidak digunakan. Jika meter tidak memberi bacaan yang sama atau bacaan meter terus bergerak setelah semua pili air ditutup, maka terdapat kebocoran berlaku.
  • Membaiki pili atau paip air yang bocor dengan serta merta sebelum meninggalkan premis kediaman untuk mengelakkan bil air melambung.
  • Kitar semula air lebihan memasak atau basuhan. Ia boleh digunakan kembali untuk aktiviti luar seperti menyiram tumbuh-tumbuhan sekitar rumah.
  • Gunakan sinki atau besen yang berisi air bersabun untuk membasuh pinggan mangkuk kemudian bilaskan dengan air yang dialirkan secara perlahan.

 

Dalam pada itu, pihak SYABAS juga ingin mengambil kesempatan ini mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua pelanggan kami yang beragama Islam di seluruh Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya.

 

-tamat-

 

 

PRISCILLA ALFRED

Pengurus Besar,

Jabatan Komunikasi Korporat &  Hal Ehwal Awam

 

** Sementara itu, pihak SYABAS ingin menyarankan orang ramai yang yang mempunyai sebarang maklumat berkenaan kejadian paip pecah atau bocor agar terus menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan SYABAS, iaitu PUSPEL di talian bebas tol 1-800-88-5252 atau melalui SMS, dengan menaip PUSPEL <jarak><aduan atau pertanyaan> dan hantar ke 39222 supaya tindakan segera diambil oleh SYABAS. Para pengguna juga boleh membuat laporan kepada SYABAS menerusi laman web twitter dan facebook dengan mendaftar di laman web berkenaan.

More Press Release ...
PEMBAIKAN PAIP PECAH SIAP DILAKUKAN - PENDUDUK PULAU KETAM DAN KAMPUNG SUNGAI LIMA MULAI DAPAT BEKALAN SEPERTI BIASA 
BEBERAPA KAWASAN DI SEKITAR WILAYAH GOMBAK MENGALAMI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL EKORAN KEJADIAN PAIP PECAH  
STATUS TERKINI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DI PULAU KETAM & SUNGAI LIMAU AKIBAT PAIP DI DASAR LAUT PECAH 
GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DAN TEKANAN RENDAH DI BEBERAPA KAWASAN DI NEGERI SELANGOR DAN WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR DISEBABKAN PENGURANGAN PENGELUARAN AIR TERAWAT DARI LOJI RAWATAN AIR (LRA) SUNGAI SELANGOR FASA 1 (SSP1), LRA SUNGAI SELANGOR FASA 2 (SSP2) DAN LRA SUNGAI SELANGOR FASA 3 (SSP3) 
STATUS TERKINI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DI PULAU KETAM EKORAN PAIP DI DASAR LAUT PECAH 
KERJA PENGOREKAN TEROWONG MENYEBABKAN PAIP PECAH DI JALAN IMBI, KUALA LUMPUR 
TNB POWER SUPPLY FAILURE CAUSES UNSCHEDULED WATER SUPPLY  
STATUS TERKINI GANGGUAN BEKALAN AIR TIDAK BERJADUAL DAN TEKANAN AIR RENDAH DI BEBERAPA KAWASAN DI NEGERI SELANGOR DAN KUALA LUMPUR 
SYABAS SYOR PENGGUNA SEGERA JELASKAN BIL AIR TERTUNGGAK 
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Wednesday, 30 July 2014